Ze względu na stale rosnącą liczbę nowych rodzajów materiałów klejących i ściernych oraz tam, gdzie nie jest możliwe zastosowanie spirali bezosiowej ze względu na konieczność wypełnienia transportowanym materiałem, stosujemy wytrzymałe przenośniki ślimakowe z tworzywa sztucznego RATAJ® (typy RP, RPN) składający się z plastikowych segmentów tworzących skrzynkę śrubową i rurociąg. Segmenty te w bardzo prosty sposób nasuwają się na wał sześciokątny i za pomocą zamków tworzą bardzo solidną konstrukcję przenośnika ślimakowego pozbawioną łożysk.
Przenośniki te znajdują również zastosowanie w wymagających zastosowaniach związanych z transportem materiałów ściernych. Ich główną zaletą jest przede wszystkim lekka konstrukcja i cicha praca. Ślimak z tworzywa sztucznego jest kilkukrotnie lżejszy w porównaniu ze spiralą stalową, a w połączeniu z odpowiednim rurociągiem przenośniki te można stosować także do zastosowań wymagających ciągłej pracy przenośnika bez transportowanego materiału. Główne zastosowanie znajduje przede wszystkim w przemyśle spożywczym (materiały lepkie i wilgotne), w przemyśle chemicznym (substancje agresywne) i wreszcie w przemyśle ciężkim, energetyce i budownictwie. Do żywności segmenty są białe i posiadają atest żywności do kontaktu z żywnością, segmenty czerwone przeznaczone są do materiałów ściernych, a segmenty szare przeznaczone są do przenośników przeznaczonych do środowisk zagrożonych wybuchem.
WKRĘTARKA: TYP RP - tworzywo sztuczne kompozytowe
PRZEWÓD:
W zależności od rodzaju transportowanego materiału i specyficznych warunków technologicznych stosuje się także wzajemne kombinacje konstrukcji materiałowych.
Typ |
Zewnętrzna średnica przekładni ślimakowej | Skok gwintu | Sześciokątny | Wydajność ruchu |
(mm) |
(mm) |
(mm) |
(cca m3/hod) */1 |
|
RP 51 |
50,8 |
25, 50 |
13 |
0,001 - 0,5 |
RP 76 |
76,2 |
40, 80 |
17 |
0,001 - 1,0 |
RP 102 |
101,6 |
50, 150 |
22 |
0,01 - 5,0 |
RP 150 |
150 |
75, 150 |
32 |
1,0 - 15 |
RP 229 |
228,6 |
110, 220 |
32 |
3,0 – 50 |
RP 305 |
304,8 |
150, 300 |
32 |
5,0 – 100 |
*/ 1 Wydajność transportowa poszczególnych przenośników uzależniona jest od rodzaju i właściwości fizycznych transportowanego materiału.